W dniu 21 listopada 2007 r. decyzją Starosty Puławskiego, Pana Sławomira Kamińskiego, został wpisany do ewidencji uczniowskich klubów sportowych (pod numerem 35) Uczniowski Klub Sportowy "LASKOWIA" w Baranowie. Siedzibą klubu jest Szkoła Podstawowa im. Powstańców Styczniowych w Baranowie, ul. Szkolna 2, 24-105 Baranów.

Skład Zarządu Klubu:

  • Przemysław Aftyka - Przewodniczący Zarządu UKS "Laskowia"
  • Piotr Wiącek - Skarbnik
  • Monika Chołaj - Sekretarz
  • Jarosław Jamioła - Członek
  • Marcin Lato - Członek

Karta Dużej Rodziny to pomoc dla rodzin, które mogą korzystać z przygotowanych specjalnie dla nich zniżek i ulg. Ideą Karty Dużej Rodziny jest ułatwienie rodzinom 3+ dostępu do kultury, aktywnego spędzania czasu oraz obniżenie kosztów codziennego życia.

W związku z tym zachęca się lokalne przedsiębiorstwa oraz instytucje do przystąpienia do ogólnopolskiego programu wspierającego rodziny wielodzietne – Karta Dużej Rodziny. Informator "Jak zostać partnerem Karty Dużej Rodziny" dostępny na stronie Rodzina.gov.pl – w zakładce Duża Rodzina – Informatory – Do pobrania.

Warunkiem przystąpienia do Programu jest wypełnienie formularza dostępnego na stronie internetowej Lubelskiego Urzędu Wojewódzkiego w Lublinie oraz odesłanie go na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Podmioty zainteresowane, mogą wyrazić chęć przystąpienia do programu poprzez wypełnienie wstępnego formularza w postaci e-deklaracji, dostępnego na stronie Rodzina.gov.pl, który będzie rozpatrzony przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej lub Wojewody zgodnie z właściwością.

W związku z wejściem w życie Uchwały nr 85 Rady Ministrów z dnia 27 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia rządowego programu dla rodzin wielodzietnych, Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Baranowie informuje, że przyjmuje wnioski o wydanie Karty Dużej Rodziny.

Karta przyznawana jest rodzinie, która utrzymuje co najmniej troje dzieci w wieku do 18 roku życia, w wieku do ukończenia 25 roku życia w przypadku, gdy dziecko uczy się w szkole lub szkole wyższej, bez ograniczeń wiekowych w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności- niezależnie od dochodu. Wydawana jest bezpłatnie.

Karta Dużej Rodziny uprawnia do zniżek, które oferowane są przez instytucje państwowe, jak i prywatne. Informacja o miejscach i wysokości zniżek jest dostępna na stronie internetowej Rodzina.gov.pl i jest ona na bieżąco aktualizowana.

Wnioski o wydanie Karty Dużej Rodziny dostępne są w załączeniu oraz w siedzibie ośrodka. Do wniosku okazuje się oryginały lub odpisy dokumentów potwierdzających uprawnienia do przyznania karty, w szczególności:

  1. w przypadku rodzica oraz małżonka rodzica- dokument potwierdzający tożsamość;
  2. w przypadku dzieci w wieku do ukończenia 18 roku życia - akt urodzenia lub dokument potwierdzający tożsamość;
  3. w przypadku dzieci w wieku powyżej 18 roku życia do ukończenia 25 roku życia, gdy dziecko uczy się w szkole lub szkole wyższej - dokument potwierdzający tożsamość oraz zaświadczenie ze szkoły lub szkoły wyższej o planowanym terminie ukończenia nauki w danej placówce;
  4. w przypadku dzieci legitymujących się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym stopniu niepełnosprawności w wieku powyżej 18 roku życia - dokument potwierdzający tożsamość oraz orzeczenie o stopniu niepełnosprawności.

Jeżeli wobec Ciebie stosowana jest przemoc, lub jesteś świadkiem stosowania przemocy w rodzinie zareaguj:

Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Baranowie

Siedziba: Urząd Gminy Baranów, ul. Rynek 14, 24-105 Baranów,
Pokój nr 6
Tel: 81 883-41-54

Gdzie zgłosić się po pomoc

  • Zespół Interdyscyplinarny ds. Przeciwdziałania Przemocy w Baranowie ul. Rynek 14, 24-105 Baranów, Tel: 81 883-41-54
  • Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Baranowie ul. Rynek 14, 24-105 Baranów, Tel.: 81 883-40-27 wew. 25
  • Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Baranowie ul. Rynek 14, 24-105 Baranów, tel.:81 883-41-54
  • Komisariat Policji w Kurowie- ul. Lubelska 45, tel.81 881-10-07
  • Centrum Interwencji Kryzysowej, ul. Wólka Profecka 26, Tel. 81 888-02-50, 81 888-04-20, bezpłatna całodobowa infolinia (telefon zaufania 800-306-833)
  • Poradnia Terapii Uzależnień od Alkoholu i Współuzależnienia, ul.Centralna 16, Tel. 81 887-20-78
  • Ośrodek Interwencji Kryzysowej przy Powiatowym Centrumm Pomocy Rodzinie, Al. Królewska 3, Tel. 81 888-53-06, 81 888-53-05, całodobowy telefon zaufania: 800-110-001
  • Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie "Niebieska Linia", bezpłatna infolinia: 801-120-002

Utworzenie Zespołu Interdyscyplinarnego ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie jest efektem wejścia w życie przepisów ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz towarzyszących jej regulacji prawa miejscowego. Celem działania Zespołu jest koordynowanie systemu przeciwdziałania przemocy domowej na najniższym szczeblu samorządu terytorialnego – w obszarze gminy. Zespół to grupa ludzi, zajmująca się rozwiązaniem konkretnego problemu przy wykorzystaniu zasobów będących w dyspozycji każdego z członków takiego Zespołu. Jego funkcjonowanie określone jest w drodze porozumień zawartych między gminą a podmiotami niosącymi pomoc osobom doznającym przemocy w rodzinie.

Skład zespołu to przedstawiciele

  • jednostek organizacyjnych pomocy społecznej,
  • gminnych komisji rozwiązywania problemów alkoholowych,
  • Policji,
  • oświaty,
  • ochrony zdrowia,
  • organizacji pozarządowych,
  • kuratorów sądowych

Zadania zespołu interdyscyplinarnego

  • diagnozowanie problemu przemocy w rodzinie,
  • podejmowanie działań w środowisku zagrożonym przemocą w rodzinie mających na celu przeciwdziałanie temu zjawisku,
  • inicjowanie interwencji w środowisku dotkniętym przemocą w rodzinie,
  • rozpowszechnianie informacji o instytucjach, osobach i możliwościach udzielania pomocy w środowisku lokalnym,
  • inicjowanie działań w stosunku do osób stosujących przemoc w rodzinie.

Adresatami działań podejmowanych przez członków zespołu interdyscyplinarnego są przede wszystkim

  • rodziny i osoby dotknięte zjawiskiem przemocy w których zdarzają się przypadki stosowania,
  • przemocy wobec dziecka, współmałżonka, osoby niepełnosprawnej jak również osoby niespokrewnionej,
  • rodziny, w których nadużywany jest alkohol,
  • rodziny, w których występują konflikty pomiędzy rodzicami a dzieckiem/dziećmi,
  • rodziny z grupy ryzyka stosowania przemocy, szczególnie wobec małoletnich.

Jest to procedura, której celem jest zatrzymanie przemocy. Początkiem procedury jest założenie Niebieskiej Karty A. Można to zrobić podczas interwencji policji w domu – policja ma obowiązek taką kartę założyć podczas zdarzenia. Można też udać się osobiście na posterunek i tam policja również ma obowiązek założyć Niebieską Kartę. Oprócz policji w przypadku podejrzenia stosowania przemocy w rodzinie Niebieską Kartę zakładają również:

  • Ośrodka Pomocy Społecznej
  • placówki oświatowe – szkoły, przedszkola
  • placówki służby zdrowia – przychodnie, szpitale
  • gminne komisje rozwiązywania problemów alkoholowych

Przy założeniu Niebieskiej Karty A osoba pokrzywdzona otrzymuje formularz o nazwie Niebieska Karta B z informacjami gdzie dodatkowo może otrzymać pomoc.

Po założeniu Niebieskiej Karty A przez służby, karta jest przekazywana do Zespołu. Po zapoznaniu się z kartą Zespół zaprasza osobę doznającą przemocy na spotkanie, na którym wspólnie z osobą pokrzywdzoną buduje plan pomocy dopasowany do jej potrzeb oraz jest uzupełniania Niebieska Karta C. W planie pomocy może znaleźć się np. monitoring sytuacji rodzinnej przez dzielnicowego lub pracownika socjalnego, pomoc materialna, pomoc psychologiczna, pomoc prawna, złożenie wniosków do sądu.

W kolejnym etapie zespół wzywa osobę, co, do której istnieje podejrzenie stosowania przemocy na rozmowę dotyczącą konsekwencji stosowania przemocy oraz uzupełniania jest Niebieska Karta D. Po przeprowadzeniu rozmów z osobami, których dotyczy Niebieska Karta realizowany będzie zaplanowany "plan pomocy".

Niezależnie od prowadzonej procedury Niebieskiej Karty, jeśli czujesz się zagrożona/ny lub istnieje zagrożenie zdrowia i bezpieczeństwa warto wzywać policję.

Zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 roku o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie ( Dz. U. Nr 180 poz. 1493 ze zm.) przemoc w rodzinie to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie naruszające prawa lub dobra osobiste osób najbliższych (w rozumieniu art. 115 § 11 Kodeksu karnego), a także innych osób wspólnie zamieszkujących lub gospodarujących, w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesną, wolność, w tym seksualną, powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienia i krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą.

Formy przemocy z jakimi możesz się spotkać

  • Przemoc fizyczna; to działanie z użyciem siły, którego rezultatem jest zamierzone zranienie np. bicie, popychanie, szarpanie, kopanie, duszenie, policzkowanie.
  • Przemoc psychiczna; to poniżanie, wyśmiewanie, upokarzanie, zawstydzanie, narzucanie własnych poglądów, kontrolowanie, ograniczanie kontaktów z innymi ludźmi, grożenie, szantażowanie, obrażanie, wyzywanie, krytykowanie, straszenie.
  • Przemoc seksualna; to zmuszanie do określonych zachowań i kontaktów seksualnych (gwałt, zmuszanie do oglądania filmów, zdjęć pornograficznych itd.)
  • Przemoc ekonomiczna: to działanie zmierzające do uzależnienia finansowego od sprawcy np. niezaspakajanie podstawowych potrzeb materialnych, odbieranie zarobionych pieniędzy, uniemożliwianie podjęcia pracy, okradanie, zmuszanie do zaciągania zobowiązań finansowych wbrew woli.
  • Zaniedbanie; to naruszenie obowiązku do opieki ze strony osób bliskich, nie dawanie środków na utrzymanie, pozbawianie jedzenia, ubrania, schronienia, brak pomocy w chorobie, nie udzielenie pomocy, uniemożliwianie dostępu do miejsc zaspokojenia podstawowych potrzeb: mieszkania, kuchni, łazienki, łóżka, itp.;

Informacje o Programie Operacyjnym Pomoc Żywnościowa 2014-2020, współfinansowanym ze środków Europejskiego Funduszu Pomocy Najbardziej Potrzebującym (Fund for European Aid to the Most Deprived – FEAD).

Policja 997 / Straż pożarna 998 / Pogotowie 999

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Baranowie
siedziba - Urząd Gminy Baranów, ul. Rynek 14, Tel. 81-883-41-54

Pracownicy socjalni przyjmują:

  • poniedziałek 8:00 – 16:00
  • wtorek – piątek 7:00 – 15:00

Gminna Komisja ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
siedziba w Urzędzie Gminy Baranów, ul. Rynek 14, Tel. 81 883-40-27

Punkt Konsultacyjno-Informacyjny w Baranowie
siedziba Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej ul. Długa 26
w pierwszą i ostatnią środę miesiąca 15:30 – 17:00

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Puławach
Aleja Królewska 3, Tel. 81-888-04-92
Ośrodek Interwencji Kryzysowej, Tel. 800-110-001 (linia bezpłatna) poniedziałek - piątek 7:00-18:00

Centrum Interwencji Kryzysowej w Puławach
ul. Wólka Profecka 26, Tel. 81 888-02-50, 800-306-833 (linia bezpłatna), czynne całą dobę

Komenda Powiatowa Policji w Puławach
ul. Wojska Polskiego 6, Tel. 81 889-02-09, 81 889-02-10

Niebieska Linia – Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie
Tel. 801-12-00-02

Przeczytaj również informacje dotyczące Zespołu Interdyscyplinarnego ds. Przeciwdziałania Przemocy w Baranowie.

Wójt Gminy Baranów działając na podstawie art. 6m ust. 2a ustawy z dnia
13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2024, poz. 399 z późn. zm.) – w związku z uchwaleniem nowych stawek opłaty za gospodarowanie odpadami na mocy uchwały Nr VIII/46/2024 Rady Gminy Baranów z dnia 20 grudnia 2024 r. w sprawie w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, ustalenia stawki opłaty oraz zwolnienia w części z tej opłaty (Dz. Urz. Woj. Lubelskiego z 2024 r., poz. 6812)

zawiadamiam o nowych stawkach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, jakie będą obowiązywały od dnia 1 kwietnia 2025 r.:

  • jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane w sposób selektywny,
    w wysokości 28,00 zł miesięcznie od jednego mieszkańca zamieszkującego nieruchomość;
  • jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny, w wysokości 60,00 złmiesięcznie
    od jednego mieszkańca zamieszkującego nieruchomość;
  • ustala się częściowe zwolnienie z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dla właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, w wysokości 5,00 złmiesięcznie od stawki obowiązującej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
    od jednego mieszkańca (tj. 23,00 zł).

W ó j t

Mirosław Roman Grzelak