Ogłoszenia dla rolników
Szacowanie strat rolniczych
- Szczegóły
Szacowanie szkód w rolnictwie spowodowanych niekorzystnymi zjawiskami atmosferycznymi takimi jak:
- grad,
- deszcz nawalny,
- ujemne skutki przezimowania,
- przymrozki wiosenne,
- powódź,
- huragan,
- piorun,
- obsunięcie się ziemi
Straty w gospodarstwach rolnych powinny zostać zgłoszone niezwłocznie po wystąpieniu tych zjawisk lub stwierdzeniu ich skutków przez właścicieli gospodarstw rolnych lub działy specjalnych produkcji na formularzach oświadczeń udostępnionych w materiałach poniżej. Wypełnione formularze należy złożyć do właściwego urzędu ze względu na miejsce wystąpienia szkód.
- Jeżeli w miejscu zamieszkania rolnik nie posiada żadnych upraw, formularz oświadczenia o stratach składa do gminy, w której znajdują się uprawy.
- W przypadku gospodarstwa rolnego położonego na obszarze co najmniej dwóch gmin, w których wystąpiły szkody, formularze składa się do każdej gminy oddzielnie, wpisując do nich tylko uprawy znajdujące się na terenie danej gminy. Po sporządzeniu protokołów cząstkowych, rolnik przekazuje je do gminy, na terenie której znajduje się siedziba gospodarstwa. Oświadczenie o produkcji zwierzęcej rolnik wypełnia w gminie, w której znajduje się gospodarstwo.
- W przypadku gdy gospodarstwo rolne posiada grunty rolne poza województwem lubelskim i na gruntach tych powstały szkody, rolnik kontaktuje się z gminami na terenie tych województw. Po sporządzeniu protokołów cząstkowych, producent rolny przekazuje je komisji właściwej ze względu na położenie największej części gospodarstwa, w celu sporządzenia protokołu zbiorczego.
Wszystkie dane dotyczące upraw powinny być zgodne z wnioskiem o dopłaty składanym do ARiMR, który należy udostępnić do wglądu komisji.
Sposób załatwienia sprawy
Po złożeniu oświadczeń przez rolników, pracownicy urzędu gminy sprawdzają kompletność złożonego wniosku o oszacowanie szkód, a następnie wójt (burmistrz, prezydent miasta) przekazuje do Wojewody wniosek o powołanie komisji ds. szacowania szkód (jeśli w gminie funkcjonuje już komisja, niezwłocznie przystępuje do szacowania strat informując o tym Wojewodę za pomocą udostępnionego formularza). Komisje powołane przez Wojewodę dokonują:
- oszacowania szkód w terminie do dwóch miesięcy od zgłoszenia, nie później jednak niż:
- do czasu zbioru plonu głównego danej uprawy albo jej likwidacji i nie wcześniej niż od wschodów upraw, albo
- w terminie do trzech miesięcy od wystąpienia gradu, deszczu nawalanego, huraganu, pioruna, obsunięcia się ziemi lub lawiny – w przypadku szkód w środku trwałym, albo
- w terminie do 12 miesięcy od ustąpienia wody umożliwiającego komisji rozpoczęcie szacowania – w przypadku szkód spowodowanych przez powódź w budynkach;
- dwukrotnego oszacowania szkód spowodowanych przez ujemne skutki przezimowania, przymrozki wiosenne, powódź lub grad w drzewach owocowych:
- po raz pierwszy – w terminie do 2 miesięcy od dnia powstania tych szkód,
- po raz drugi – nie później niż w terminie do 12 miesięcy od dnia powstania tych szkód.
Następnie komisje sporządzają protokoły szacowania strat na wzorze obowiązującym w danym roku, udostępnionym na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, potwierdzając tym wystąpienia szkód.
UWAGA! Straty spowodowane suszą zgłaszane są za pomocą aplikacji.
Wniosek o oszacowanie strat85 KB
Oświadczenie dotyczące strat inwestycyjnych w sadach i plantacjach wieloletnich (trwałe straty w drzewach lub krzewach)44 KB
OŚWIADCZENIE o wielkości produkcji zwierzęcej w gospodarstwie oraz ewentualnych upadkach zwierząt.55 KB
Oświadczenie budynki /sprzęt służący do produkcji rolnej41.5 KB
Wnioski o zwrot akcyzy - luty 2025 r.
- Szczegóły
Wójt Gminy Baranów przypomina, że w dniach
1 – 28 lutego 2025 roku
można składać wnioski o zwrot podatku akcyzowego wraz z fakturami
za okres od 1 sierpnia 2024 roku do 31 stycznia 2025 roku (pokój nr 18 – podatki)
Druki wniosków można pobrać w pokoju nr 18 Urzędu lub ze strony internetowej www.gminabaranow.pl
Prosimy o podawanie numerów rachunków bankowych w celu sprawnej wypłaty zwrotu
Szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem do dnia 10 września 2024 r. gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub huraganu
- Szczegóły
W dniu 19 października br. weszło w życie rozporządzenie Rady Ministrów zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu i sposobów realizacji niektórych zadań Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 1506), na podstawie którego o pomoc może ubiegać się producent rolny, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem do dnia 10 września 2024 r. gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub huraganu, i które wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej.
Stawki pomocy wynoszą od 1000 zł do 3000 zł w zależności od wysokości szkód w plonie danej uprawy. Pomoc ta nie przysługuje producentowi rolnemu do powierzchni upraw rolnych, do których wnioskował o udzielenie pomocy na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 3 września 2024 r. w sprawie realizacji przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zadań związanych z udzieleniem nadzwyczajnego wsparcia finansowego sektorowi owoców i warzyw oraz sektorowi wina dotkniętym niekorzystnymi zjawiskami klimatycznymi (Dz. U. poz. 1331.
Dodatkowo rozporządzenie to przewiduje również pomoc stanowiącą równowartość kwoty trzeciej i czwartej raty podatku rolnego ustalonego producentowi rolnemu wnioskującemu o pomoc.
Wnioski w sprawie obydwu rodzajów pomocy należy składać do dnia 15 listopada 2024 r.
O pomoc w opłaceniu trzeciej i czwartej raty podatku rolnego za 2024 r. mogą wnioskować do ARiMR rolnicy, którzy w swoich gospodarstwach ponieśli w tym roku szkody w uprawach spowodowane gradem, deszczem nawalnym, przymrozkami wiosennymi lub huraganem.
- Szczegóły
Nabór wniosków trwa do 15 listopada 2024 r.
Pomoc będzie udzielana rolnikowi:
- któremu został nadany numer identyfikacyjny w trybie przepisów o krajowym systemie ewidencji producentów, ewidencji gospodarstw rolnych oraz ewidencji wniosków o przyznanie płatności;
- będącemu mikroprzedsiębiorstwem, małym albo średnim przedsiębiorstwem;
- w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem w 2024 r. gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub huraganu w rozumieniu przepisów o ubezpieczeniach upraw rolnych i zwierząt gospodarskich, które zostały oszacowane przez komisję powołaną przez wojewodę i wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji roślinnej w gospodarstwie rolnym z trzech ostatnich lat poprzedzających rok, w którym wystąpiły te szkody, albo z trzech lat w okresie pięcioletnim poprzedzającym rok, w którym wystąpiły te szkody, z pominięciem roku o najwyższej i najniższej wielkości produkcji roślinnej.
Wysokość wsparcia:
Wysokość pomocy stanowi równowartość kwoty trzeciej i czwartej raty podatku rolnego ustalonego producentowi rolnemu wnioskującemu o pomoc na 2024 r., przy czym w przypadku, gdy ze złożonych wniosków będzie wynikać, że zapotrzebowanie na pomoc przekracza łącznie kwotę 160 mln zł, do obliczenia wysokości tej pomocy stosowany będzie współczynnik korygujący. Współczynnik korygujący stanowi iloraz kwoty 160 mln zł i kwoty równej zapotrzebowaniu na tę pomoc wynikającemu ze złożonych wniosków oraz jest ustalany z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
Jak składać wnioski:
Wnioski będą przyjmowane do 15 listopada 2024 r. za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ARiMR.
Wszelkie pytania dotyczące naboru Wniosków o udzielenie pomocy finansowej producentowi rolnemu, w którego gospodarstwie rolnym powstały szkody w uprawach rolnych spowodowane wystąpieniem do dnia 10 września 2024 r. gradu, deszczu nawalnego, przymrozków wiosennych lub huraganu należy kierować do właściwych miejscowych palcówek ARiMR (dane kontaktowe: https://www.gov.pl/web/arimr/oddzialy-regionalne-i-biura-powiatowe);
pod numerem bezpłatnej infolinii – tel. 800-38-00-84.
Rozwiązania pomocowe w związku z wystąpieniem przymrozków wiosennych oraz gradu
- Szczegóły
W związku z wystąpieniem przymrozków wiosennych oraz gradu Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Czesław Siekierski przygotował rozwiązania pomocowe, które zostały ujęte w rozporządzeniu Rady Ministrów w sprawie realizacji przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zadań związanych z udzieleniem nadzwyczajnego wsparcia finansowego sektorowi owoców i warzyw oraz sektorowi wina dotkniętym niekorzystnymi zjawiskami klimatycznymi (Dz. U. poz. 1331).
Rozporządzenie określa m.in. stawkę pomocy dla poszkodowanych producentów rolnych, która wynosi od 1500 zł do 6000 zł na 1 ha powierzchni, w zależności od rodzaju uprawy oraz wysokości straty plonu. Pomoc będzie przysługiwała tym producentom, którzy ponieśli szkody w uprawach spowodowane wystąpieniem gradu w maju br. lub przymrozków wiosennych w okresie od 15 kwietnia do 30 kwietnia 2024 r.
Okres aplikacji o wsparcie trwa 22 dni (tj. od 1 do 22 października br.)
Zgłoś szkodę rolniczą - susza 2024
- Szczegóły
Wójt Gminy Baranów informuje o możliwości składania wniosków o oszacowanie strat w uprawach rolnych spowodowanych przez SUSZĘ w 2024 roku.
Wnioski będzie można składać indywidualnie, tj. bez udziału Gminy, drogą elektroniczną poprzez specjalnie przygotowaną do tego celu PUBLICZNĄ APLIKACJĘ, którą Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi uruchomiło na swojej stronie https://aplikacje.gov.pl/app/susza/#/campaign (logowanie możliwe przez profil zaufany, bankowość elektroniczną, e-dowód)
Złożenie wniosku przez aplikację jest konieczne do uzyskania protokołu/kalkulacji, które są niezbędne, aby ubiegać się o pomoc w ramach programów pomocy, określonych przez Radę Ministrów.
Aplikacja automatycznie generuje protokół oszacowania szkód (gdy szkody wynoszą powyżej 30% średniej rocznej produkcji rolnej) lub kalkulację oszacowania szkód (gdy szkody wynoszą nie więcej niż 30% średniej rocznej produkcji rolnej).
Wniosek o szacowanie strat spowodowanych suszą nie jest wnioskiem o otrzymanie pomocy finansowej, a jedynie wnioskiem do otrzymania protokołu z szacowania strat.
Posiadanie wydrukowanego protokołu z szacowania strat stanowi warunek do ewentualnego otrzymania pomocy finansowej od ARiMR.
Link do Systemu Monitoringu Suszy Rolniczej dla Gminy Baranów określający jakie uprawy objęte są suszą https://susza.iung.pulawy.pl/wykazy/2024,0614022/
Więcej szczegółów znajdą Państwo na stronie internetowej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi: https://www.gov.pl/web/gov/zloz-wniosek-o-oszacowanie-spowodowanych-przez-susze-strat-w-uprawach-rolnych
oraz pod nr tel. 81 883-40-41 wew. 24 lub w pokoju nr 18 w Urzędzie Gminy w Baranowie
Wniosek o szacowanie strat
- Szczegóły
Wójt Gminy Baranów, informuje producentów rolnych, że mogą zgłaszać szkody w gospodarstwach rolnych spowodowane przez przymrozki wiosenne.
Poszkodowane osoby składające wniosek o szacowanie szkód, wykazują powierzchnię i rodzaj uprawy zgodne ze złożoną do ARiMR deklaracją we wniosku o przyznanie płatności bezpośrednich na rok 2024, którą należy udostępnić do wglądu komisji.
Termin składania wniosków do 7 czerwca 2024r.
Druki do pobrania pokój nr 18
Rekompensaty producentom rolnym, którzy nie otrzymali zapłaty za produkty rolne zbyte podmiotowi skupującemu, który stał się niewypłacalny w 2023 roku
- Szczegóły
Zgodnie z ustawą z dnia 9 maja 2023 r. o Funduszu Ochrony
Rolnictwa, ze środków finansowych Funduszu będą przyznawane
i wypłacane rekompensaty producentom rolnym, którzy nie
otrzymali zapłaty za produkty rolne zbyte podmiotowi
skupującemu, który stał się niewypłacalny w 2023 r.
Warunkiem uzyskania rekompensaty w 2024 r. jest złożenie
wniosku o jej przyznanie w odniesieniu do podmiotów, które
stały się niewypłacalne w 2023 r.
Wniosek należy złożyć od 1 lutego do 31 marca 2024 r. do
Dyrektora Oddziału Terenowego KOWR.
Wniosek o przyznanie rekompensaty w 2024 r. należy złożyć – na
formularzu opracowanym przez KOWR – do Dyrektora Oddziału
Terenowego KOWR właściwego ze względu na miejsce zamieszkania
albo siedzibę producenta rolnego. Producent rolny, który wnioskuje
o przyznanie rekompensaty odnośnie do kilku podmiotów, które nie
zapłaciły mu za nabyte produkty rolne, składa wnioski na osobnych
formularzach dla każdego z tych podmiotów.
W bieżącym roku wnioski o przyznanie rekompensaty można
składać w odniesieniu do podmiotów, które stały się niewypłacalne
w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2023 r.
Ogłoszenie w sprawie odbioru folii rolniczych
- Szczegóły
Odbiór odpadów z folii rolniczych: czarnych i czarno-białych, folii po sianokiszonce, worków po nawozach oraz typu Big Bag odbędzie się w dniu 21 listopada 2023 r. od godz. 8.00 na terenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych PSZOK w Baranowie przy ul. Cmentarnej 10.
Rolnicy zobowiązani są do wysegregowania odpadów na poszczególne frakcje oraz oczyszczenia z błota, ziemi, resztek organicznych i pozbawienia z innej zawartości.
Odpady powinny być zapakowane w worki Big Bag lub spakowane i powiązane.
Nieodpłatny odbiór w/w odpadów zapewnia firma KORNEX.
Więcej informacji można uzyskać po nr tel. (81) 8834027 wew.13.
Susza 2023
- Szczegóły
Rząd wydłużył termin składania wniosków o oszacowanie szkód, które powstały w wyniku tegorocznej suszy. Rolnicy będą mieli taką możliwość do 17 listopada 2023 r.
Można złożyć wniosek o oszacowanie strat za pomocą specjalnie uruchomionej aplikacji: https://aplikacje.gov.pl/app/susza
Strona 1 z 6