Strona główna
Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 2023
- Szczegóły
- Kategoria: Gminna Biblioteka Publiczna
Gminna Biblioteka Publiczna w Baranowie jest beneficjentem Programu Wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025”, w ramach którego zdefiniowany jest Priorytet 1 „Poprawa oferty bibliotek publicznych”, Kierunek Interwencji 1.1 „Zakup i zdalny dostęp do nowości wydawniczych”, który realizuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego za pośrednictwem Biblioteki Narodowej.
W 2023 roku Gminna Biblioteka Publiczna w Baranowie na realizację zadania „Dofinansowania dla bibliotek publicznych na zakup nowości wydawniczych oraz usługi zdalnego dostępu do książek w formatach e-booków i/lub audiobooków i/lub synchrobooków – Priorytet 1, Kierunek Interwencji 1.1 w ramach NPRCz 2.0” uzyskała środki finansowe Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 2000,00 zł.
Głównym celem Priorytetu, realizowanego w ramach Programu Wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa” w latach 2021-2025, jest zwiększenie atrakcyjności oferty bibliotek publicznych poprzez zwiększenie udziału nowości wydawniczych w zbiorach bibliotek oraz wzrost dostępności książek, e-booków, audiobooków.
Gmina Baranów otrzymała dotację w wysokości 20 000 zł na realizację zadań ze środków Funduszu Pomocy Pokrzywdzonym oraz Pomocy Postpenitencjarnej – Funduszu Sprawiedliwości w zakresie przeciwdziałania przyczynom przestępczości dla jednostek zaliczanych do
- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
Przedsięwzięcia są realizowane przy współpracy z pięcioma kołami gospodyń wiejskich z miejscowości: Baranów, Huta, Dębczyna, Kozioł i Wola Czołnowska. Głównym celem przedsięwzięcia jest edukacja dla dzieci i młodzieży, w zakresie bezpieczeństwa w ruchu drogowym, przeciwdziałanie zjawiskom: przemocy domowej, cyberprzestępczości oraz przestępstw na szkodę małoletnich. Zadanie zostanie zrealizowane do 30 września 2023 r. Dnia 3 sierpnia 2023 r odbyło się przekazanie przez Pana Mirosława Romana Grzelaka - Wójta Gminy Baranów zakupionych z projektu sprzętów i urządzeń.
Wnioski o oszacowanie strat w uprawach rolnych spowodowanych przez SUSZĘ w 2023 roku
- Szczegóły
- Kategoria: Rolnictwo
Wnioski o oszacowanie strat w uprawach rolnych spowodowanych przez SUSZĘ w 2023 roku, należy składać indywidualnie, tj. bez udziału Gminy, drogą elektroniczną poprzez specjalnie przygotowaną do tego celu PUBLICZNĄ APLIKACJĘ, którą Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi na rok 2023 uruchomiło w dniu 21 lipca br. (logowanie możliwe m.in. przez profil zaufany, bankowość elektroniczną, e-dowód).
W dniu 13 lipca br. Rada Ministrów wprowadziła nowe przepisy (Dz. U. z 2023r, poz. 1350), które umożliwiają złożenie wniosku do komisji gminnej, ale zaznaczyć należy, że jest to procedura dodatkowa, a złożenie wniosku przez aplikację publiczną jest obligatoryjne i stanowi warunek otrzymania ewentualnej pomocy ze strony Państwa.
Nadal obowiązuje system monitoringu suszy rolniczej prowadzony przez IUNG w Puławach, link: https://susza.iung.pulawy.pl/wykazy/2023,1004063/
Pola monitorowane są za pomocą map satelitarnych. Teledetekcja satelitarna jest nowoczesnym rozwiązaniem umożliwiającym pozyskiwanie informacji o charakterze przestrzennym. Na podstawie zdjęć satelitarnych można określić m.in. klasy pokrycia i użytkowania terenu, strukturę upraw, stan rozwojowy oraz kondycję roślinności, zagrożenia uprawy, niedobory wody, prognozować plony oraz kontrolować sposób wykorzystania gruntów, również w przeszłości, w związku z tym wnioski przez aplikację można zgłaszać nawet po zbiorze plonów.
Poniżej znajduje się link do aplikacji publicznej na stronie Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi:
https://www.gov.pl/web/rolnictwo/susza-rolnicza2
Jeżeli występują problemy w działaniu aplikacji można je zgłosić do Ministerstwa na adres e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Jeżeli rolnik zdecyduje się na złożenie wniosku również do komisji gminnej (wnioski dostępne w Urzędzie Gminy Baranów, pokój nr 18, w godzinach pracy urzędu), zobowiązany będzie zrobić to z takim wyprzedzeniem, aby komisja mogła oszacować straty w terenie, tj. uprawa w plonie głównym, którą rolnik zgłasza do oszacowania musi znajdować się na polu w dniu lustracji. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa i Wojewody szacunek dokonywany przez komisje gminne nie jest możliwy po sprzątnięciu rośliny w plonie głównym. Do wniosku należy dołączyć ksero wniosku o płatność obszarową złożonego do ARiMR za 2023 rok.
Podsumowując, rolnik, w celu skutecznego zgłoszenia strat ma dwie opcje:
1) Złożyć wniosek tylko poprzez aplikację publiczną (wniosek można złożyć po zbiorze plonu głównego; terminy określone na stronie Ministerstwa, pod wyżej umieszczonym linkiem)
lub
2) Złożyć wniosek poprzez aplikację publiczną (wniosek można złożyć po zbiorze plonu głównego) oraz dodatkowo do komisji gminnej (uprawa w plonie głównym musi znajdować się w dniu oględzin na polu).
Wniosek złożony tylko do komisji gminnej, która z oględzin będzie mogła sporządzić raport (a nie protokół jak przed rokiem 2020), nie jest wystarczający na otrzymanie wsparcia, konieczne jest bowiem złożenie wniosku przez aplikację. Natomiast odwrotnie, tj. jeśli rolnik nie zgłosi wniosku do komisji gminnej, a złoży wniosek w aplikacji publicznej na stronie Ministerstwa, będzie mógł wygenerować kalkulację lub protokół strat, będący podstawą do otrzymania wsparcia.
Informacja dla właścicieli nieruchomości z terenu Gminy Baranów zatrudniających pracowników sezonowych i cudzoziemców przy pracach sezonowych
- Szczegóły
- Kategoria: Gospodarka odpadami
Przypominamy właścicielom nieruchomości zamieszkałych o obowiązku zmiany deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi w przypadku zamieszkiwania pracowników sezonowych oraz cudzoziemców na czas wykonywania pracy na terenie Gminy Baranów, w celu poprawnego ustalenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Zgodnie z art. 6m ust. 2 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminie (Dz. U. z 2022 r., poz. 2519 z późn. zm.) właściciel nieruchomości jest obowiązany złożyć nową deklarację w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła zmiana. Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi w zmienionej wysokości uiszcza się za miesiąc, w którym nastąpiła zmiana.
Osoby niezameldowane na danej nieruchomości, ale faktycznie na niej zamieszkujące i co się z tym wiąże wytwarzające odpady komunalne, powinny być wykazane w deklaracji.
Niewypełnienie tego obowiązku prowadzi do wydania decyzji administracyjnej w tej sprawie ze skutkiem powstania zaległości i odsetek.
W przypadku końca pobytu dodatkowych osób, właściciel nieruchomości powinien sam złożyć deklarację zmieniającą do Urzędu Gminy Baranów. W przeciwnym wypadku opłata będzie dalej naliczana.
Wójt Gminy Baranów
/-/ Mirosław Roman Grzelak
Realizacja zadania pt. „POWSTANIE STYCZNIOWE – 160 lat później w Baranowie”
- Szczegóły
- Kategoria: Gminne Centrum Kultury
W związku z realizacją zadania pt. „POWSTANIE STYCZNIOWE – 160 lat później w Baranowie” Gminne Centrum Kultury w Baranowie serdecznie zaprasza wszystkich mieszkańców gminy i okolic chcących wziąć czynny udział w rekonstrukcji wydarzeń sierpnia 1863 r. na cykl spotkań poświęconych planowanemu wydarzeniu. Celem realizowanego projektu jest przypomnienie mieszkańcom oraz osobom nowo osiedlonym na terenie gminy Baranów o bohaterskich czynach i wydarzeniach sprzed 160 laty, które miały bezpośredni związek z wybuchem Powstania Styczniowego. Historia, która działa się w sierpniu 1863 roku na terenie Baranowa oraz najbliższej okolicy miała bezpośredni związek z bitwą pod Żyrzynem, która zakończyła się zwycięstwem powstańców.
W ramach planowanych spotkań zostaną przygotowane informacje, które przybliżą mieszkańcom ubiór i styl życia mieszkańców gminy sprzed 160 laty.
Spotkania odbędą się w świetlicy znajdującej się w budynku Urzędu Gminy ul. Rynek 14, 24-105 Baranów w dniach:
- 01.08.2023 r. godz.16:00 – 17:00;
- 07.08.2023 r. godz. 14:00 – 17:00;
- 10.08.2023 r. godz. 17:00 – 18:00.
Osoby zainteresowane wzięciem udziału w planowanym wydarzeniu proszone są o kontakt z Gminnym Centrum Kultury w Baranowie.
Numer Tel: 81 883-40-27 wew. 29, E-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
Serdecznie zapraszamy!
Dofinansowano ze środków Biura „Niepodległa” w ramach Programu Dotacyjnego „Niepodległa”
Czytaj więcej o: Realizacja zadania pt. „POWSTANIE STYCZNIOWE – 160 lat później w Baranowie”
Zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego
- Szczegóły
- Kategoria: Rolnictwo
Od 01 – 31 sierpnia 2023 roku można składać wnioski o zwrot podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego.
Zwrot przysługuje producentom, którzy zakupili olej napędowy i do wniosku o zwrot oleju napędowego dołączą faktury dokumentujące zakup oleju:
- w terminie od 1 lutego 2023 r. do 31 lipca 2023 r. - jako załączniki do wniosku o zwrot podatku z niewykorzystanego limitu z I naboru wniosków przysługującego w 2023 r. (limit na 2023 r. wynosi 110 l/1 ha do użytków rolnych i 40 l/1 DJP bydła);
- w terminie od 1 sierpnia 2022 r. do 31 lipca 2023 r. - jako załączniki do wniosku o zwrot podatku w ramach limitu przysługującego w 2023 r. w ilości 40 l/1 DJP owiec, kóz i koni oraz 4 l/1 szt. świń.
W II terminie składania wniosków (1-31 sierpnia 2023 r.) stawka zwrotu podatku wynosi:
- 2 zł / 1 litr zakupionego oleju napędowego w okresie od 1 lutego 2023 r. do 31 lipca 2023 r. - do wysokości niewykorzystanego limitu z I naboru wniosków na użytki rolne i utrzymywane bydło;
- 1,20 zł/ 1 litr zakupionego oleju napędowego w okresie od 1 sierpnia 2022 r. do 31 stycznia 2023 r. - na utrzymywane świnie owce, kozy i konie;
- 2 zł/ 1 litr zakupionego oleju napędowego w okresie od 1 lutego 2023 r. do 31 lipca 2023 r. - do wysokości niewykorzystanego limitu z wynikającego z faktur zakupu oleju napędowego w okresie od 1 sierpnia 2022 r. do 31 stycznia 2023 r. - na utrzymywane świnie owce, kozy i konie.
Dotacje będą wypłacane w terminie 2 - 31 października 2023 r.
Ponadto informujemy, że w odniesieniu do świń, owiec i koni, producent rolny jest zobowiązany złożyć dokument wydany przez kierownika biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa zawierający informacje o liczbie świń lub liczbie dużych jednostek przeliczeniowych owiec lub kóz będących w posiadaniu producenta rolnego, w odniesieniu do każdej siedziby stada tego producenta, w ostatnim dniu każdego miesiąca 2022 roku.
Wniosek (wersja do druku)192.59 KBWniosek (wersja aktywna)1.25 MBWzór wniosku akcyza 2023 świnie owce kozy konie637.55 KBOświadczenie konie27.83 KB
„POWSTANIE STYCZNIOWE -160 lat później w Baranowie" 13 sierpnia 2023 r.
- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
Godz. 9.45 Zbiórka grup rekonstrukcyjnych przy ul. Puławskiej, uformowanie pochodu odtwarzającego wkroczenie do Baranowa oddziałów powstańczych, przemarsz grup rekonstrukcyjnych do centrum miejscowości.
Godz. 10.30 Powitanie oddziałów powstańczych przez lokalne władze.
Godz. 11.00 Msza Święta w kościele parafialnym p.w. Św. Jana Chrzciciela w Baranowie
Godz. 12.00 Zebranie grup powstańczych, rekonstrukcja przemówienia dowódcy powstańczego zgrupowania płk Michała Kruka Heydenreicha, odmaszerowanie powstańców w kierunku Wieprza.
Godz. 13.00 Powitanie gości, przemówienia okolicznościowe, koncert Oliwii Cymerys.
Godz. 13.30 Zwiedzanie obozowisk wojskowych oraz dioram tematycznych wystawionych przez rekonstruktorów, wspólny posiłek przy wojskowej grochówki
Godz. 16.00 Zakończenie uroczystości.
Ponadto
8 sierpnia 2023 r.
Godz. 15.00 Spotkanie historyczne, prelekcja i projekcja multimedialna na temat Powstania
Styczniowego na Lubelszczyźnie - odnowiony, zabytkowy budynek starej plebanii J ul. Rynek 4,24-105 Baranów
Godz. 18.00 Apel poległych na miejscowym cmentarzu przy mogile miejscowych powstańców
Od 8 sierpnia do 12 sierpnia 2023 r.
Godz. 16.00 Projekcja historycznego filmu fabularnego pt. „Szwadron", w reżyserii Juliusza Machulskiego - odnowiony, zabytkowy budynek starej plebanii, ul. Rynek 14 24 - 105 Baranów
Od 8 sierpnia do 20 listopada 2023 r
Godz. 10.00 - 12.00 Zwiedzanie wystaw o tematyce historycznej:
- wystawa i ekspozycja poświęcona tematyce Powstania Styczniowego - odnowiony, zabytkowy budynek starej plebanii, ul. Rynek 4, 24-105 Baranów
Sprawdź ofertę na swoje nowe źródło ciepła!
- Szczegóły
- Kategoria: Ogłoszenia i komunikaty
Prosimy naszych Wnioskodawców i Beneficjentów o rozwagę w wyborze dostawcy i firmy instalacyjnej do wykonania wymiany źródła ciepła z dofinansowaniem programu „Czyste Powietrze”.
Płacicie Państwo za zakup i montaż nowego źródła ciepła np. pompy ciepła
– i refinansujecie zrealizowane zadanie z przyznanej i należnej Wam dotacji w ramach programu „Czyste Powietrze”!
Niestety, zdarzają się na rynku usług nieuczciwy wykonawcy, którzy oferują usługi i produkty niskiej jakości oraz zawyżają ceny.
Zwracamy uwagę, że wybór firmy sprzedającej urządzenie jak i wykonującej jego montaż należy do Państwa - naszych Wnioskodawców i Beneficjentów.
Prosimy Państwa o ostrożność i rozwagę, w szczególności w przypadku oferty akwizytorów na instalację źródła ciepła, w tym POMPY CIEPŁA. Nieuczciwi sprzedawcy proponują niedopasowane do Waszego domu i potrzeb - niskiej jakości urządzenia, które w okresie grzewczym zużywają dużo prądu, a ich trwałość i jakość jest słaba.
Prosimy o dokładne i uważne sprawdzenie firmy i jej oferty jeszcze przed podpisaniem umowy, w szczególności jeśli mają Państwo jakiekolwiek wątpliwości co do:
- oferowanej ceny usługi i produktu,
- oferowanych parametrów urządzenia lub instalacji,
- oferowanych warunków serwisowych i gwarancji.
Prosimy o uważność i podejmowanie decyzji bez pośpiechu, w konsultacji z gminnym punktem konsultacyjno – informacyjnym, sołtysem lub regionalnie funkcjonującym wfośigw. Warto sprawdzić parametry urządzenia i jego rzeczywistą cenę w internecie. Można także porozmawiać ze znajomymi i sąsiadami, którzy taki proces inwestycyjny mają już za sobą. Warto też skorzystać z funkcjonującej w ramach programu „Czyste Powietrze” tzw. listy ZUM (listy zielonych urządzeń i materiałów) - dostępnej online pod adresem https://lista-zum.ios.edu.pl/, która zawiera zweryfikowane urządzenia i materiały o potwierdzonej jakości.
Przede wszystkim warto współpracować z firmami poleconymi i znanymi na lokalnym rynku.
Prawidłowo zrealizowana inwestycja z dotacją z programu „Czyste Powietrze” to niższe koszty ciepła w Waszych domach, a tym samym niższe wydatki na ogrzewanie.
Zależy nam na Państwa bezpieczeństwie i wyłącznie korzyściach uzyskanych z programu „Czyste Powietrze”.
Życzymy Państwu spotkań wyłącznie z rzetelnymi firmami i satysfakcji ze zrealizowanej inwestycji!
uwaga dodatkowa:
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) nie promuje konkretnych firm sprzedających urządzenia, instalacyjnych oraz wykonawczych.
Państwa nieufność powinno wzbudzić powoływanie się firmy na partnerstwo z NFOŚiGW w programie priorytetowym „Czyste Powietrze”, co nie ma uzasadnienia w praktyce. Bezpośrednimi partnerami operacyjnymi w programie „Czyste Powietrze” w odniesieniu do NFOŚiGW są wojewódzkie fundusze ochrony środowiska
i gospodarki wodnej (wfośigw) oraz GMINY (w programie „Czyste Powietrze” uczestniczy ponad 86% gmin
w skali Polski), a także wybrane banki, wskazane na stronie internetowej: czystepowietrze.gov.pl .
Terenowa zbiórka krwi w Starostwie Powiatowym w Puławach
- Szczegóły
- Kategoria: Aktualności
Starosta Puławski Danuta Smaga i Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Lublinie zachęcają do udziału w honorowym oddawaniu krwi - 26 lipca 2023 r. w godz. 9:00 - 13:00, Starostwo Powiatowe w Puławach, al. Królewska 19, sala nr 102. Serdecznie zapraszamy!
Strona 7 z 81